Bizonyítékon Alapuló Orvoslás


Másfél évvel ezelőtt előjöttek ízületi problémáim. Már másfél hónapja szenvedtem az isiászommal, olyan mértékű fájdalmaim voltak a jobb lábszáramban, hogy néha úgy éreztem, ennyi erővel akár le is lehetne fűrészelni érzéstelenítés nélkül. Irtózat mennyiségű fájdalomcsillapítót szedtem, de nem igazán lett jobb.
Olyan érzésem volt egyfolytában, mintha "szétesett" volna a keresztcsont-csípőcsonti ízületem. Volt egy olyan fixa ideám, hogy ha azt valami brutális módon helyre lehetne rakni, akkor meggyógyulnék. Így jutottam el egy csontkovácshoz, életemben előszőr. Nagyjából számítottam rá, hogy mi fog ott történni velem,
hiszen láttam már ilyet TV-ben, de azért persze paráztam kicsit.
Időpontot egyeztettem telefonon, elmentem. Érkezéskor el kellett mesélnem a kórelőzményemet, korábbi vizsgálatok (röntgen, MR, reumatológiai és egyéb szakvizsgálatok) eredményeit, meg minden nyűgömet Ádám-Éváig visszamenőleg. Utána mondta az úr, hogy megvizsgál. Mondom, OK, csak haladjunk a gyógyulás felé, nem véletlenül jöttem egy gépészmérnökhöz. Na, akkor kezdjük íriszdiagnosztikával, meg a csakrámra is kíváncsi volt. (A micsodámra? Én nem hoztam magammal semmi ilyesmit.) Mondom bocsesz, de én ezekben nem hiszek, én csontkovácsolásügyileg érkeztem. Azért megnézhetem az íriszét? - kérdezte. Hát persze, bajom nem lesz tőle,úgyhogy nyugodtan. Elővett egy lupét meg egy elemlámpát, aztán jól megskubizta a szemeimet, mint Sherlock Holmes a tolvaj lábnyomát. Ezután elővett egy nagy papírlapot, amin két hatalmas szem volt látható (gondolom valamiféle "szemtérkép"), hümmögött, majd elmesélte nekem ugyan azokat a dolgokat (állítólag a szemembe volt írva), amiket "kórelőzmény" címszó alatt néhány perce én magam meséltem el neki. Ja és hozzátette, hogy el vagyok savasodva (ez is a lelkem tükrében látszódott), úgyhogy innentől nem ehetek húst, halat, tejet, tejterméket, tojást.... Hja kérem, ha éhen döglök, valóban nem lesz már panaszom :) Egyébként is, az egész diagnosztika show sokkal hatásosabb lett volna, ha előszőr megnézi az íriszemet, aztán elmondja, hogy mi bajom, én meg élénken bólogatok - abban az esetben, ha eltalálta.
No mindegy, túl vagyunk ezen is, jöhet a csontkovácsolás. Alig vártam. Tényleg durva volt. Én nem gondoltam, hogy büntetlenül meg lehet csinálni ilyen dolgokat egy emberi testtel, ahogy azt sem, hogy meg tudom nézni a saját hátamat tükör nélkül - pedig sikerült. Egy hirtelen mozdulat és már lestem is hátrafelé. Előszőr egyik irányból, aztán a másikból is. Na ennél a résznél gondolkoztam el, hogy vajon a korábbi, kitört nyakú pácienseket a kertben ássa
el, vagy lefagyasztja és később apránként megeszi? De viccet félretéve, brutál volt - és egyben jó. Maga a ropogtatósdi szerintem állat, csak a körítésre nem voltam (vagyok) kíváncsi. Egy órát voltam ott, szanaszét csontkovácsolt, tanított statikus gyógytornát vagy mit, ez hasznosnak bizonyult. Később elárultam neki, hogy van ám magasvérnyomás betegségem is, erre ő elárulta nekem, hogy azt is látta a szememben, csak elfelejtette mondani :) Említette, hogy ő azt gyógyszer nélkül is tudná nekem kezelni bizonyos pénzösszegért cserébe, én ezt az extra kuruzslást nem kértem. Legjobb tudomásom szerint az ilyesmi úgyis törvénybe ütköző cselekedet (na nem részemről).
Summa summarum, szerintem ez a csontkovácsolás egy jó dolog, de a többi, hát hogy is mondjam.... Kicsit utánuk olvasgattam a neten - fogjuk fel szakmai továbbképzésnek -, hogy ezek mik is pontosan. Csakra, aura, íriszdiagnosztika, tisztánlátó, tisztánérző, ezotéria és egyéb fogalmaknak. Engem nem győzött meg.....

Aki töretlenül hisz ezekben a dolgokban, az kérem ne is olvassa tovább a posztomat. Nem célom másokat megbántani, őket hitükben megrengetni. Az alábbiakban leírtak az én személyes, szubjektív véleményemet tükrözik!

Haladjunk is tovább.
Posztom címe nem véletlenül lett Bizonyítékon Alapuló Orvoslás. A kifejezés az angol Evidence Based Medicine - EBM - magyar megfelelője.
A mai világban a gyógyító beavatkozásokat - természetesen tudományos vizsgálatokkal alátámasztva - különféle evidenciaszintek szerint osztályozzák. Az osztályozás célja az, hogy a tudomány aktuális állása szerint a legmagasabb szintű ellátást kaphassák a betegek.
Ezzel szemben a mindenféle alternatív gyógymódok esetében általában azt hozzák fel "bizonyíték" gyanánt az eljárás mellett, hogy "Kínában már évezredek óta gyógyítanak vele" meg "Indiában ősidők óta használatos módszer", hogy a tibeti buddhistákról meg a simagöröngyösi Mari néniről ne is beszéljek. De sehol egy hivatkozás bármiféle tudományos vizsgálatra, amely igazolni tudná az adott módszer gyógyító hatását.
Félreértés ne essék, nem utasítok el alapból mindent, ami nem EBM!
Ott vannak például a gyógynövények. Meg van a maguk helye, hozzáértő kezekben biztosan nagyon hasznosak a mindennapok bajainak kezelésében.
Egy-egy alternatív kezelési mód kiegészítő terápiaként bizonyára jó lehet bizonyos esetekben - de semmi esetre sem a hagyományos gyógyító eljárások helyett! Ha mással nem is tud segíteni egy nagybeteg emberen, mint megerősíti őt a gyógyulásba vetett hitében, már tett valami jót. Egyébként is, ártani nem használ....
De amikor rákot akarnak kezelni az onkológus szakorvos által felírt gyógyszer helyett valami humbug módszerrel, vagy inzulinfüggő cukorbetegséget különféle bogyókkal, attól felmegy bennem a pumpa! Ez a tevékenység nem más, mint csalás, pénzlehúzás, kuruzslás, esetleg emberölés! Veszélyes dolgok ezek! 

Ez után az íriszdiagnosztikás-csakrás kalandom után kezdtem el gondolkozni, hogy mi lenne, ha ma, a 21. században kis országunkban ezek a "gyógymódok" lennének az elsődlegesek, és általánosan elfogadottak a sürgősségi betegellátás terén is.

Képzeljük csak el az alábbi esetet: gépkocsibalesethez robog a mentőautó. Helyszínre érkezéskor találnak egy fára tekeredett roncsot, egy eszméletlen sérülttel a kormány mögött. Kiveszik, gyors vizsgálat után a következőket találják: koponyatörés, sorozatos bordatörés, fedett hasi sérülés (belső sérülés), durván elmozdult combcsonttörés.
Diskurzus a mentőegység tagjai között:

- Na, akkor gyorsan szedd elő a hegyikristály lámpát, minél előbb el kell kezdenünk a kezelést. Azt mondta a forgalmazó (meg a honlapján is írta), hogy ez minden betegségre jó.
- Oké, de melyik színüt?
- Hát nem is tudom így hirtelen. Talán kék? Vagy a piros?
- Az a baj, hogy az írisze szerint el van savasodva. Ilyen esetre nem tér ki a módszertani útmutató.
- Akkor inkább hagyjuk, nehogy félrekezeljük aztán baj legyen...
- Akkor most mi legyen?
- Adjunk gyorsan a Varga Gábor féle gyógygombából 20 miligrammot.
Gomba beadva. A sérült nem iperedik.
- Úgy tűnik, kevés volt a gomba. De több most nincs a sürgősségi táskánkban.
- Te, van még abból a mágneses karkötőből?
- Sajnos nincsen. Előbb használtuk el az utolsó kettőt, egy szívinfarktushoz meg egy agyvérzéshez.
- Nehéz ügy....
- Te, sokkolódik a sérült! Alig van már pulzusa! És az aurája is egyre durvább!
- Egy perc vesztegetni való időnk sincs! Gyorsan hozd a Pí vizet, aztán locsold meg!
- Nem megy. Lejárt múlt hónapban, nem kaptunk újat.
- Hol a tisztánlátó kolléga?
- Betegszabin. (Tisztán)látászavara van már napok óta.
- Akkor nincs más hátra, mint bevetni a nagyágyút. Még nem használtam soha helyszíni körülmények között, de muszáj.
- Mit csinálunk?
- Paleo diétát fogunk alkalmazni!
Közben a sérültből csendben kiszáll a lélek.
- Baj van! Becsukódtak a csakrái!
- A fenébe! Elveszítettük, pedig még annyi gyógymódunk lett volna hirtelenjében! Legközelebb ha ilyen sérültet találunk, haladéktalanul bekenjük pókhálóval meg pipamocsokkal, ahogy Regős Bendegúz javallta.
- Ez van. Elment, pedig mi mindent megtettünk érte.....

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Suvasztás, suvitisz, suvasztitisz

Aranyköpések és társaik

Beletérdeltem...