Kifejezések és ami mögöttük van


"Mentős" - Nem létező kifejezés. A mentődolgozót úgy hívják, hogy MENTŐ. Mint életmentő. Az autót amivel dolgozik, azt pedig mentőautónak. Azt sem mondja senki, hogy "tűzoltós", vagy "rendőrös". Sajnos a média sincs ezzel tisztában, így mindig, mindenhol hibásan szerepel.
"Betették a Papát a mentőbe...." - a fentiek ismeretében (szerencsére) nem létező eljárás. Remélem így is marad. Belém biztosan nem!!!!
"Azonnal infúzióra tették..." - Nem, infúzióra nem szokás tenni senkit. Sem azonnal sem később, mert kényelmetlen rajta az ülés vagy fekvés. Az infúziót bekötni szokás a betegnek.
(Meglepő módon a "lélegeztetőgépre tették" kifejezés megállja a helyét, bár ha jobban belegondolok, sokkal kényelmetlenebb és nagyobb, mit egy infúzió.)
"Most volt jobb oldali mellhártyám..." - Erre szoktam mondani: "Nekem meg kétoldali van, születésem óta." Mindenkinek van mellhártyája, nem is egy. Ahogyan agyhártyája is, meg hasnyálmirigye. Itt általában a mellhártya gyulladására szoktak gondolni.Hasonló kategória a "vakbelem / combnyakam van / volt" kifejezés is.
"Magas a perem." - Milyen perem? Szegély? 140 per 90. A "per" alatt általában a mért vérnyomás alsó értéket értik.
"Féltünk, hogy lenyeli a nyelvét." - Nos, elvileg elképzelhető, de ahhoz előbb le kell vágni azt a nyelvet, így a gyakorlati valószínüsége elenyésző. Ha mégis lenyelné, a gyomorban jó helyen lenne, mert ott nem tudja elzárni a légutat. A köznyelvben a nyelvgyök hátracsúszását hívják így, amelytől egy eszméletlen beteg valóban meg tud fulladni.
"Műveséje van." - Biztos, hogy nincs neki. Ha valaki művesekezelésre (dialízisre) jár, az nem az ő gépe, és nem is viheti haza. Megy, vagy viszik rendszeresen a dialízis központba kezelésre. Több vesebeteg is osztozik egy gépen, de az nem az ő tulajdonuk.
"Röngönyön voltam." vagy "röggönyön" - Lefordítva: röntgenvizsgálaton volt az illető. Esetenként a második variáns egy "g"-vel is előfordulhat.
"Cukorbeteg voltam, de amióta inzulinozom magam, azóta már nem vagyok." - a cukorbetegség (ahogyan például a magasvérnyomás-betegség és egyéb krónikus bajok) nem múlik el. Csak egyensúlyban van, pontosan a gyógyszer rendszeres használata miatt. Ami pár napos (antibiotikum) kezelés után el tud múlni, az a torokgyulladás vagy a hólyaghurut.
"Azt mondták a kórházban legutóbb, mikor ilyenem volt, hogy becsípte a szívidegemet a billenytű..." - Hát bevallom, mivel dokumentáció a kórházi kezelésről nem állt rendelkezésre, nem sikerült megfejteni, hogy mit is takar a betegsége. De megítélésem szerint kísértetiesen hasonlított egy pánikrohamra.
"Szétb...sz az ideg!" - Jelentése: feszült vagyok.
"Legutóbb a gasztronómián kezeltek." - Hááááát, oda biza' én is befeküdnék, biztosan jókat lehet ott enni :) De nem, olyan kórházi osztály erre mifelénk sajnos nincs. Van viszont gasztroenterológia.
"Tüdős vagyok régóta." - Még jó. Ha kopoltyús lenne, akváriumban kéne vizsgálni, és csurom vizesek lennénk. Meg aztán a mentőautó sem tartálykocsi, így el sem tudnánk vinni.
"Köszméterem van." - Pacemaker (pészméker) azaz szívritmus-szabályzó.
"Dobog a szivem." - Addig jó, örüljön neki! Hasonló kategória, mint a "Szívritmusom van, meg a "Láttak valamit az EKG-men."
"Most viszik be?" - Nem, majd holnap visszanézünk :)
"De én nem vagyok ám bolond!" - Tudjuk. Eddig még egy beteg sem magyarázta el a pszichiátria felé menet, hogy ő bolond.....
"Úgy veszi a gyerek a levegőt, mint a Darth Vader." - Légúti megbetegedése van (krupp).
"A mama már régóta impotens." - Na ne szédítsen :) Ja, hogy azóta használ pelenkát? Akkor inkább inkontinens, azaz vizelettartási problémája van.
"Kaptam egy jénás / bénás injekciót." - Nocsak. Új gyógyszerbeviteli módok a láthatáron!

Egyelőre ennyi. Bizonyára rövidesen lesz második kiadása is a szótárnak :)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Suvasztás, suvitisz, suvasztitisz

Aranyköpések és társaik

Beletérdeltem...